Het pedagogisch klimaat wat wij creëren in ons gezinshuis wordt gekenmerkt door rust, reinheid en regelmaat. Wij geloven dat onvoorwaardelijke betrokkenheid van ons als opvoeders, in combinatie met de ouderwetse drie R’s de randvoorwaarden zijn om een optimaal klimaat te kunnen creëren en handhaven waarin veiligheid, geborgenheid en acceptatie de voornaamste steunpilaren zijn. Wij geloven dat ieder kind uniek is en zich op zijn eigen tempo mag ontwikkelen. Wij gaan dan ook uit van de mogelijkheden en kijken vooral naar wat het kind al wel kan, zodat wij vanuit die stabiele basis de volgende stapjes kunnen zetten.

 

Onze pedagogische visie is uitgeschreven in onze kernwaarden. Wij geloven dat het hanteren en naleven van deze kernwaarden helpt om dit pedagogisch klimaat te realiseren.

 

Structuur en veiligheid

Veiligheid staat voor ons bovenaan als basisbehoefte. Wij als opvoeders bieden, naast onze betrokkenheid, veiligheid door duidelijke kaders en structuur te bieden. Vaste bedtijden, vaste eetmomenten en vooraf aangegeven activiteiten. Wij werken met een dag-format waar iedere dag de gehele planning voor die dag op te zien is om overzichtelijk te maken wanneer er school, sport, omgang of therapie is. Rust in het hoofd is rust in het lijf. 

 

Veiligheid wordt voor ons ook kenmerkt door vertrouwen. Het kind moet zich veilig voelen om zijn problemen en gevoelens met ons te delen. Om inzicht te krijgen in de leefwereld van het kind wordt elke avond de dag doorgenomen om samen de leuke- en minder leuke momenten te bespreken. 

 

De jeugdige heeft daarnaast de mogelijkheid om te spreken met een vertrouwenspersoon van het AKJ.

Zelfstandigheid

Wij willen de kinderen een stuk zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel bijbrengen zodat zij op latere leeftijd zelfredzaam zijn in de maatschappij. Wij maken de kinderen, naar leeftijd en kunnen, verantwoordelijk voor hun eigen spullen en hygiëne en daarnaast ook voor kleine huishoudelijke taken en de zorg voor de dieren. Zo ervaren de kinderen dat het een goed gevoel geeft om samen zorg te dragen voor je directe omgeving en om je zaakjes op orde te hebben. 

 

Gezag en wederzijds respect

Wij vinden het belangrijk dat de kinderen leren om respect te hebben voor de regels en grenzen die door een volwassene gesteld worden. Zonder deze vaardigheid is het onmogelijk om optimaal te functioneren in de samenleving. Wij willen de kinderen laten ervaren dat regels, thuis en op school, er niet zijn om te pesten, maar om samen verder te komen en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Zonder regels en structuur kan er nog geen potje gevoetbald worden.

 

Wij willen de kinderen leren om hun gevoelens en gedachten uit te spreken en te erkennen en daarbij zichzelf en de ander in hun waarde te laten. Ook al begrijpen we soms de visie van de ander niet, er moet altijd respect zijn voor de mening en gevoelens van de ander, ook als die anders zijn dan die van jezelf.


Normen en waarden

Onder normen en waarden verstaan wij de ongeschreven gedragsregels die men automatisch toepast in de maatschappij. Denk hierbij aan eerlijkheid, geduld, verdraagzaamheid, behulpzaamheid, beleefdheid en zorgzaamheid. Deze gedragingen zitten zo verankerd in ons systeem dat wij ons hier vaak pas bewust van worden als wij opmerken dat iemand ze niet toepast. Een alledaags voorbeeld is het op je beurt wachten in de rij, of restafval netjes in de afvalbak gooien. Het valt pas op hoe vanzelfsprekend dit is en moet zijn, op het moment dat iemand voordringt. Het kennen en toepassen van deze gedragscodes zijn van enorme invloed op de positie van een individu in de maatschappij. 

Samenwerking

Wij hechten veel waarde aan open contact en een prettige samenwerking met de ouders/verzorgers van de kinderen en wij streven ernaar om, waar mogelijk, ouders en netwerk zo veel mogelijk onderdeel uit te laten maken van het systeem. Wij willen de opvoedtaak van de ouders niet wegnemen of overnemen maar ondersteunen. Wij delen immers hetzelfde belang; het welzijn van het kind!